Listing 1 - 10 of 300 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Theater --- Congresses
Choose an application
In zijn beroemde rede over het toneel als morele instelling verdedigde Friedrich Schiller in 1784 het theater als kunst van de kritiek op de samenleving. Maar wat gebeurt er als die samenleving zelf één groot spektakel is, zoals Guy Debord in 1967 al beweerde? Zijn scherpe diagnose blijkt steeds meer van toepassing te zijn, want in onze mediamaatschappij met zijn politieke drama's en reality shows zijn de grenzen tussen feit en fictie vaak nauwelijks meer te onderscheiden. Kati Röttger plaatst dit fenomeen in een historisch perspectief en laat zien hoe het spektakel al sinds de negentiende eeu
Choose an application
Introduces readers to comic and tragic masterpieces spanning 150 years of Yiddish drama.
Yiddish drama --- Yiddish literature --- Theater, Yiddish. --- Yiddish theater --- Jewish theater
Choose an application
« Ce sont – nous dit Goldoni dans ses Mémoires – des pièces que je composai pour Monsieur le marquis Albergati Capacelli, sénateur de Bologne. Ces pièces beaucoup plus courtes que les autres, et avec moins de personnages, forment un petit théâtre de société : elles sont travaillées avec soin, elles ont très bien réussi, quelques-unes ont même été jouées sur des théâtres publics avec succès. [Elles sont] petites par la dimension et non par le sujet, l’intrigue et le dénouement ». On découvrira, avec ces trois « petites pièces » – traduites pour la première fois en français par l’Atelier de traduction des italianistes de l’E.N.S. Fontenay-St Cloud – une nouvelle facette de l’immense talent de Goldoni.
Choose an application
Dans la perspective historicisante, c’est ce qui dans le texte demeure quelque peu étranger à son lecteur qui constitue sa plus grande richesse. Ce que le texte de théâtre shakespearien dit du genre s’inscrit pleinement dans cette perspective pour un critique contemporain, et la prise en compte des conditions matérielles de la représentation théâtrale – au premier rang desquelles figure l’exclusion des femmes du plateau – ne saurait à elle seule permettre d’en restituer toute la richesse. Le discours sur le genre que constituent les personnages, leurs mises en situation, leurs répliques et leur dimension évolutive s’articule en effet à un certain nombre de définitions identitaires sexuées dans l’Angleterre élisabéthaine et jacobéenne, attestées par d’autres sources primaires, et codifiées pour les besoins du support théâtral, c’est-à-dire rendues visibles et lisibles pour les spectateurs. Une double logique guide donc ces mises en scène de l’identité sexuelle sur le plateau shakespearien : on y décèle d’une part un certain nombre d’éléments socio-culturels aisément reconnaissables pour le spectateur, qui construisent une image dramatique correspondant à la codification historique de l’identité sexuelle à la fin du XVIe et au début du XVIIe siècle, et d’autre part, il s’y manifeste un ensemble de références à l’immédiateté du plateau et à l’univers potentiellement indifférencié qu’il constitue, par sa dimension unisexe masculine. Lorsque se constitue un univers dramatique, c’est l’image fidèle à la codification sexuelle qui prédomine, en vertu du principe aristotélicien de mimesis. A contrario, lorsque la théâtralité est affichée, les repères du genre se brouillent, pour en esquisser une nouvelle topographie, où la logique du plateau vient se superposer à l’imitation des codes socio-culturels. Ce sont ces jeux de va-et-vient entre deux systèmes concurrents de définition du genre que le présent volume se propose d’explorer.
Theater --- théâtre --- genre --- identité sexuelle
Choose an application
In the 1960's, Kurokawa’s historic nō tradition, as theatre and festival, came under the spotlight of the Japanese public. Advertised as ‘secret nō of the snow country’ it soon became one of the most well-known and long-studied folk performing arts traditions. That a secluded village isolated by mountainous country around it should have developed and sustained a high cultural entertainment such as nō theatre and integrated it into Shinto shrine festivals, prompted considerable interest among folklore scholars, theatre researchers, politicians, and tourists alike. Even today Kurokawa nō continues to be regarded as an example of an earlier form of Japanese culture and folk tradition that essentially has been frozen in time over the course of many centuries. In this volume, the author provides a detailed record of the history and development of Kurokawa nō and the processes of its transmission over the generations. The author also examines its impact on the wider cultural life of Japan and its literary heritage, the travel industry, government policy and folklore traditions in Japan generally. In addition, Kurokawa Nō offers an invaluable, authentic case study in the wider context of notions of Japanese self-perception and self-representation.
Choose an application
This fascinating volume explores the theme of mutating and adapting media in its relation to theatre and performance. Bringing together international scholars and artists, the editors offer a comprehensive overview of the changing nature of theater, focusing on interactivity, corporeality, liveness, surveillance, spectacle, performativity, and theatricality. 'Bastard or Playmate' shows how dismantling the medium of theater has led to a fertile ground for new art. This wide-ranging and vibrant book provides an excellent guide for readers unfamiliar with the field of intermediality, as well as researchers and experienced theater artists.
Theatrical science --- Experimental theater. --- Massamedia. --- Toneelvoorstellingen. --- Vernieuwing. --- Voorstellingen (uitvoerende kunsten). --- Alternative theater --- Avant-garde theater --- Theater --- Experimental theater --- Performing arts --- 21st century --- theatre --- Surveillance
Choose an application
Scrupulously researched, critically acute, and written with care, Playing Underground will become a classic account of an era of hard-won free expression. -William Coco "At last---a book documenting the beginnings of Off-Off Broadway theater. Playing Underground is an insightful, illuminating, and honest appraisal of this important period in American theater." -Rosalyn Drexler, author of Art Does (Not!) Exist and Occupational Hazard "An epic movie of an epic movement, Playing Underground is a book the world has waited for without knowing it. How precisely it captures the evolution of our revolution! I am amazed by the book's scope and scale, and I bless its author especially for giving two greats, Paul Foster and H. M. Koutoukas, their proper, polar places, and for memorializing such unjustly forgotten masterpieces as Irene Fornes's Molly's Dream and Jeff Weiss's A Funny Walk Home. Stephen Bottoms's vivid evocation of the grand adventure of Off-Off Broadway has woken and broken my heart. It is difficult to believe that he was not there alongside me to breathe the caffeine-nicotine-alkaloid-steeped air." -Robert Patrick, author of Kennedy's Children and Temple Slave Few books address the legendary age of 1960s off-off Broadway theater. Fortunately, Stephen Bottoms fills that gap with Playing Underground---the first comprehensive history of the roots of off-off Broadway. This is a theater whose legacy is still felt today: it was the launching pad for many leading contemporary theater artists, including Sam Shepard, Maria Irene Fornes, and others, and it was a pivotal influence on improv comedy and shows like Saturday Night Live. Off-off Broadway groups such as the Living Theatre, La Mama, and Caffe Cino captured the spirit of nontraditional theater with their edgy, unscripted, boundary-crossing subjects. Yet, as Bottoms discovers, there is no one set of truths about off-off Broadway to uncover; the entire scene was always more a matter of competing perceptions than a singular, concrete reality. No other author has managed to illuminate this shifting tableau as Bottoms does. Through interviews with dozens of the era's leading playwrights, performers, directors, and critics, he unearths a countercultural theater movement that was both influential and transforming-yet ephemeral and quintessentially of its moment. Playing Underground will be a definitive work on the subject, offering a complete picture of an important but little-studied period in American theater.
Off Off-Broadway theater --- Theater --- American drama --- History --- History and criticism. --- Off Off-Broadway Theater --- 20th century --- History and criticism
Choose an application
Focusing on actresses in France during the early modern period, Virginia Scott examines how the stereotype of the actress has been constructed. The study then moves beyond that stereotype to detail the reality of the personal and artistic lives of women on the French stage, from the almost unknown Marie Ferré - who signed a contract for 12 livres a year in 1545 to perform the 'antiquailles de Rome or other histories, moralities, farces, and acrobatics' in the provinces - to the queens of the eighteenth-century Paris stage, whose 'adventures' have overshadowed their artistic triumphs. The book also investigates the ways in which actresses made invaluable contributions to the development of the French theatre in the seventeenth and eighteenth centuries, and looks at the 'afterlives' of such women as Armande Béjart, Marquise Du Parc, Charlotte Desmares, Adrienne Lecouvreur, and Hippolyte Clairon in biographies, plays, and films.
Theatrical science --- France --- Actresses --- Theater --- History.
Choose an application
Warenar : een nerveuze vrek die een geërfde pot met gouden munten angstvallig voor diefstal tracht te behoeden. Door zijn geveinsde armoede vermoedt niemand zijn rijkdom. Totdat zijn paniekerigheid en grenzeloze achterdocht hem fataal worden. Ziedaar het onderwerp van een van de meest succesvolle blijspelen uit onze zeventiende eeuw. P.C. Hooft en S. Coster zorgden in Warenar (1617) voor een hele reeks aan komische verwikkelingen en verpakten ze in de bloemrijke Amsterdamse volkstaal. Wanneer de dochter van vrek Warnar zwanger raakt en het vinden van een juiste huwelijkspartner voor het meisje de nodige problemen oplevert, leidt dit tot een aantal vermakelijke misverstanden. Het verhaal, de personages en hun karaktertrekken werden ontleend aan een Latijns stuk uit de Oudheid. Maar de auteurs hebben er door allerlei aanpassingen en eigen vondsten een oer-Hollands stuk van gemaakt, dat in het Amsterdam van de vroege zeventiende eeuw speelt en daar veelvuldig op het toneel werd gebracht. Voorgewende armoede, een opgedrongen huwelijk, een wantrouwige baas en een goedgebekte dienstmeid, het weinig verhullende commentaar van een kok en zijn maatje, bedreigingen en scheldpartijen, een nachtelijk avontuur op het Ellendige Kerkhof nabij de Nieuwe Kerk, en uiteraard een goede afloop zijn de ingrediënten van dit meesterlijke blijspel uit de Gouden Eeuw.
Dutch literature --- Toneel --- theater --- Theatrical science --- Drama
Listing 1 - 10 of 300 | << page >> |
Sort by
|